سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلیل بازیافت فلزات کاتالیزور

دلیل بازیافت فلزات کاتالیزور

بازیافت فلزات گرانبها از مواد مستعمل فرآیند بسیار مهمی است ؛ چرا که کاتالیست های زیادی در صنعت نفت مورد بهره برداری قرار می گیرند که دارای فلزات گرانبها هستند اما تاکنون به دلیل دسترسی نداشتن به دانش فنی برای به دست آوردن این فلزات از کشورهای خارجی کمک گرفته می شد .
خواص کاتالیزوری پلاتین بسیار مهم است ،

دلیل بازیافت فلزات کاتالیزور

چرا که پلاتین به عنوان یکی از اجزای اصلی محصولات فلزی مانند الکترود است و در برخی واکنش های شیمیایی به عنوان کاتالیزور به کار می رود ؛ در نتیجه بنابه دلیل قیمت زیادی که پلاتین در تمام دنیا دارد بازیافت این فلز از کاتالیست های مستعمل یک ضرورت اقتصادی به شمار می‌رود و از آنجایی که فرآیند بازیافت این فلز از کاتالیست مستعمل در ایران صنعتی نشده است و سالانه مقادیر قابل توجهی از این کاتالیست ها به منظور بازیافت فلزات با ارزش آن به خارج از کشور فرستاده می شود .

بر اساس میانگین مصرف بالای این کاتالیست ها که بالغ بر صد تن در سال است اگر این طرح در ایران صنعتی شود گامی بزرگ در جهت صرفه جویی اقتصادی و رسیدن به خودکفایی خواهد بود.

شرکت های بسیاری در کشور وجود دارد که به بازیافت کاتالیست ها می پردازند و برای این کار نیاز به تاییدیه دارند اما هنوز که تاییدیه را نگرفتند اخبار حاصل از بازیافت منتشر می‌شود و مانع انجام این کارها می شود در نتیجه نباید این اخبار در سطح گسترده انتشار یابد ،

موارد فوق از جمله خطرات بازیافت کاتالیزور ها می‌باشد که باعث کاهش تولید در کشور و همچنین خروج فلزات گرانبهایی که در نتیجه بازیافت کاتالیست ها به دست می آید به واسطه قاچاقچیان به خارج از مرزها است .

از جمله مشکلات فرایند بازیافت کاتالیست های مستعمل کانورتور می توان به موارد زیر اشاره نمود :

با توجه به مقاومت بالای فلزات گروه پلاتین بازیافت این گروه در برابر اسید ها و نقطه ذوب بسیار بالای آنها دارای پیچیدگی های زیادی است .
اگر بخواهیم فرآیند بازیافت کاتالیست‌ های کانورتور به صرفه باشد باید حجم زیادی از آنها را در دسترس داشته باشیم و همچنین به خاطر اینکه کاتالیست‌ ها زیاد هستند نیاز به انبار خواهیم داشت .